Et øyeblikk

Denne dukka opp i YouTube-appen i går. Det er ikke ofte jeg klarer å se så lenge på opptak av meg selv, spesielt ikke når jeg fusker i sangfaget, men dette var såpass lenge siden at jeg ga det en sjanse.

Jeg tror jeg hadde en viss anelse, men jeg skjønte nok ikke helt hvor spesiell denne perioden var, og hvor mange røde tråder gjennom livet som tvinna seg sammen på Café Oscar i Fredrikstad denne vårkvelden i 2013.

Kvelden før hadde jeg hatt releasekonsert for plata mi litt lenger bort i byen, og vokalist og frontfigur for turnéen vi var midt inne i, Toto-vokalist og livslangt idol Joseph Williams var en av et 40-talls gjester i foajéen på Blå Grotte. Bare tanken om noe sånt ville skremt en ung Toto-fan på flatmark. Og så var det min livslange bestevenn, våpendrager og musikalske forbilde Frode Østang Mangen som satt bak klaviaturet, som det var på Oscar dagen etter.

Denne låta var et slags hjertesukk i kjølvannet av et havarert ekteskap, og å få lov til å fremføre den midt i Josephs konsert på favorittscena fra oppveksten med stjerna selv på orkesterplass, var større enn jeg klarte å ta inn over meg.

Men jeg ser det nå. Denne kvelden gikk det bra. Et minne for livet.

Ny plate er på gang, og det blir stas, selv om jeg ikke tør love like store kosmiske sammenfall.

Jojje Wadenius til minne

13. mai 2022 klokka 18:57 på kvelden sto en gjeng med gitarister, Torstein Lofthus og jeg i gangen bak scena på Litteraturhuset i Fredrikstad og gjorde oss klare for å sparke i gang Gitarfest 2022. Jeg måtte hoppe inn på kort varsel for Rino Johannessen, som ikke var helt i slaget den dagen.

Den da 77 år gamle gitarlegenden Georg “Jojje” Wadenius sto rett bak meg og hviska meg i øret: “Se på han der! Håret til alle kanter! (fnis!) Og hun der borte! Snubla i sminkeskrinet (knis!)” Den eldste av oss var den barnsligste av oss der vi sto med sommerfugler i magen og skulle inn og spille låter vi akkurat hadde lært oss på lydsjekk.

Sånn lærte jeg Jojje å kjenne. Gammel i kroppen etter hvert, men ung til sinns – og i gitarfingrene, som låt like forbaska fint på nært hold i 2022 som de gjorde live og på plate med Roberta Flack i 1980 eller med Steely Dan i 1993. Fortjent legendestatus.

Lofthus, Wadenius og jeg likte så godt å spille sammen at vi starta en trio, og rakk én øvelse med fine låter og kaffeslabberas på Øvingshotellet i Oslo før livet kom i veien for oss alle tre. Så kom døden i veien før vi rakk øvelse nummer to.

Takk for samspillet, Jojje. Du var et forbilde. Hvil i velfortjent fred.